Pink Eminence
23/08/2016

Minna Juti: Kuka pääsee jatkoon?

Luettujen ja lukemattomien kirjojen pinot saartavat minut kohta. En saisi ostaa enää yhtään uutta kirjaa.

Ongelmassani käännän katseeni kirja-alan puoleen. Mitä se tekee menettäessään kohta minutkin asiakkaana?

Tilastojen valossa olen ollut tähän asti poikkeusyksilö. Suomen Kustannusyhdistyksen julkaisemat tilastot kertovat, että kirjojen kokonaismyynti Suomessa on laskenut rajusti neljän viimeisen vuoden aikana. Viime vuonna pudotus oli 5,3 prosenttia edellisestä vuodesta. Kymmenessä vuodessa kaunokirjallisuuden myynti on laskenut lähes kolmanneksella.

Jos katson kirjojen myynnin kehitystä omassa sosiaalisessa kuplassani, olen ihmeissäni. Tuttavapiiri lukee ja kirjaa arvostetaan. Jos kirjoitan Facebookiin kommentin juuri lukemastani kirjasta, viriää siitä nopeasti keskustelu. Niin kuin monessa muussakin asiassa nykyisin, oma kupla vääristää tässäkin maailmankuvaa.

IMG_7081   IMG_7083

Kirja-ala taitaa elää kanssani samassa kuplassa. Sen olisi äkkiä keksittävä jotakin käänteentekevää.

Koska yhä harvemmat ihmiset ostavat kirjoja, on myytävä tarinoita. Ihmiset tulee haastaa kertomaan, millaisia tarinoita he haluavat ja millaisissa kanavissa he haluavat niitä kuluttaa. Asiakkaalle on annettava tilaa vaikuttaa. Sitä kautta kustantajat löytävät avukseen mielipidejohtajat ja edelläkävijät, joiden suositukset ja esimerkki toimivat nykyajan vertaismediassa paremmin kuin vanhat auktoriteetit.

Nykyinen kirjamarkkinointi perustuu lähes kokonaan uusien kirjojen esittelylle. Yksikään yritys ei voi kuitenkaan enää olla vain tuotteensa myyjä. Kustantajankin on tehtävä itsestään yhteiskunnallisesti reagoiva, vastuullinen toimija. Sen se tekee mm. avaamalla kanavansa keskustelulle.

Kustantaja voi edelleen hoitaa perinteisen sivistäjän tehtävänsä, vaikka se laskeutuisi sirkushuveja haluavan kansan pariin. Mikä kirjataloista avaa ensimmäisenä kanavansa interaktiiviselle ”kustannuspäätökselle”: Pätkä tarjottua tekstiä nettiin ja yleisö saa arvioida, vetääkö teksti, haluaako se lukea sitä pidemmälle. Tai kolme pätkää nettiin, mikä niistä jatkoon? Tästähän voisi kehittää vaikka tosi-tv-formaatin!

Ikeastakin voisi ottaa mallia. Se lanseerasi huonekalujen kierrätyspalvelun. Kirjani odottavat!

Minna_Juti_©MaricaRosengård1Minna Juti, luova johtaja, partneri