Pink Eminence
08/12/2015

Minna Juti: Mikä onkaan vuoden yllättävin markkinointitapahtuma Suomessa?

Missä kohtaavat muoti, kauneus, ruoka, kulttuuri, urheilu, taide, media, pienet ja suuret yritykset sekä järjestöt? Tapahtuma tarjoaa mahtavan mahdollisuuden henkilöbrändäykseen. Sotaveteraanit nousevat uuteen sankaruuteen, ja jos joku vieras sattuu pukeutumaan väärin, ei haittaa. Tärkeintä on tulla huomatuksi.

Arvasittekin jo, että tarkoitan Linnan itsenäisyysjuhlia. Jos suhtautuisimme samalla innolla ja luovuudella muihun tapahtumiin, saisimme Suomen talouden hetkessä nousuun.

Konsepti on mainio. Toista tuhatta ihmistä kutsutaan tanssiaisiin, joiden vetovoima vain kasvaa. Kulut juhlien järjestämisestä tuskin kohoavat. Päinvastoin. Ainakaan pääohjelmanumerosta eli kättelyseremoniasta ei tarvitse maksaa kenellekään. Silti Ylen suoraa lähetystä Presidentinlinnasta katsoi melkein puolet suomalaisista.

Juhlavieraiden ympärille on kehittynyt kuhiseva bisneksen mikrokosmos. Osa vieraista maksaa vaatteensa, kampauksensa, meikkinsä ja muut kulunsa edelleen itse. He työllistävät ompelijoita, kampaajia, vaatekauppoja, hotelleja, takseja… Nykymenolla joukko pienenee, sillä juhlan mainosarvo on kohta niin suuri, että vieraat voivat ryhtyä käymään kauppaa varustautumisellaan.

Iltapäivälehden lukijaäänestyksessä pärjännyt iltapuku vahvistaa suunnittelijan mainetta. Suorassa tv-lähetyksessä mäkikotka lipsauttaa, mistä boutiquesta on rouvan iltapuku. Kansanedustaja mainitsee timanttinsa lainanneen jalokiviliikkeen. Tom Fordin tuotteita ei myydä Suomessa, mutta nimen tietää jo jokainen. Ovathan Elastinen, Arman Alizad, Kiira Korpi ja Arthur Borges Seppälä pukeutuneet hänen vaatteisiinsa Linnan juhliin.

Juhla tarjoaa palkitsevan areenan kekseliäimmille mainonnansuunnittelijoille. Takavuosina kutsuille on sonnustauduttu trash-henkisesti jäätelökääreistä ja kahvipakkauksista loihdittuihin pukuihin. Kierrätyksestä on puhuttu enemmän kuin brändimarkkinoinnista. Nyt sama jäätelöbrändi pääsi vähintään hashtagina someen, sillä kansanedustajan huurteisenpunainen mekko kuului sen nimikkomallistoon.

Mannekiinina toimi myös kansanedustaja, jonka Roosa nauha -puku huutokaupattiin juhlan jälkeen. Kaikki saivat hyvää huomiota ja syöpäjärjestö rahaa.

Media pitää huolen Linnan ruokatarjoilun esittelystä. Tyytyväinen on myös hotelli, joka isännöi virallisia jatkoja. Juhlien hyöty kertautuu median nettiklikkauksina ja piikkinä printin irtonumeromyynnissä.

En muista, että presidentin itsenäisyyspäivän kutsut olisivat koskaan aikaisemmin herättäneet yhtä paljon kuhinaa ja hypetystä kuin tänä vuonna. Huima katsojamäärä tukee havaintoani. Mistä se kertoo? Siinäpä pohdittavaa laajemminkin.

Tapahtumamarkkinoinnin ja sponsoroinnin näkökulmasta Linnan juhlat ovat mielenkiintoinen case. Sisältö- ja natiivimarkkinoinnin alustana häikäisevä.

Minna_Juti  Minna Juti, luova johtaja, partneri