Pink Eminence
31/10/2016

Minna Juti: ”Tehdäänkö taidetta vai ryhdytäänkö somettamaan?”

Tanssija-koreografi Minna Tervamäki tietää, että taideproduktion markkinoiminen ja viestintä ovat rankkaa työtä. Alan ihmisille hän antaa vinkin: kiteytä tuotteesi tarkasti, käytä ammattilaisia ja aloita ajoissa. Itse hän hakee oppia Taideyliopiston Avoimen kampuksen kurssilta.

Minna Tervamäki ja kuvataiteilija Hannaleena Heiska ovat viime päivinä esittäneet otsikon kysymyksen toisilleen monta kertaa. He valmistelevat taiteiden rajapintoja tutkivaa yhteisteosta Espoon modernin taiteen museoon EMMAan ja yrittävät saada ajan riittämään taiteelliseen työhön ja muun tuotannon vaatimuksiin.

”Monikanavainen viestintä on haasteellista, sillä se vie valtavasti aikaa”, Minna sanoo.

Hän tuotti ensimmäisen oman tanssiteoksensa vuonna 2004 kuuluessaan vielä Kansallisbaletin henkilökuntaan. Something else oli niin kunnianhimoinen kokonaisuus, että Minnalle nousisi yhä hiki pintaan sen edessä, vaikka 12 viime vuotta ovat tehneet hänestä taideproduktioiden moniosaajan.

”Vastasin koko tuotannosta rahoituksen hankintaa, viestintää, markkinointia ja kutsujen postitusta myöten. Tanssin kahdessa koreografiassa, joista toisen olin tilannut itselleni ja toisen tein kolmelle tanssijalle. Kokosin teemaan kuuluneen valokuvanäyttelyn ja suunnittelin käsiohjelman. Minulla oli vahva visio kokonaisuudesta, vaikka välillä mietinkin, että osaanko kaiken. Ensikertalaisen luottamuksella kaikki meni lopulta hyvin.”

kuva

Ensimmäinen projekti opetti kuitenkin heti sen, että resursseihin on suhtauduttava realistisesti. Raha, aikataulu ja oma jaksaminen on otettava huomioon, vaikka ihmisestä usein onkin paljon enempään kuin itse uskoisi.

”Mukavuusalue laajenee sitä mukaa kun tekee uusia asioita”, Minna sanoo.

Taideproduktioiden suurimmaksi viestinnälliseksi haasteeksi Minna mainitsee sisällön kiteyttämisen sanalliseen muotoon.

”Esimerkiksi tanssiteos perustuu vahvoihin tunnelmiin ja sitä on vaikea kuvata sanoin. On kuitenkin tärkeää asettua vastaanottajan asemaan ja puhua hänelle ymmärrettävästi. On mietittävä, puhuttelenko mediaa, jotakin tiettyä kohderyhmää, isoa yleisöä vai ehkä kollegoita. Viesti on myös muokattava kanavaan, jossa se jaetaan.”

Tosi tekijä tuntee myös armottoman aikataulun. Milloin sen sanelee se, että maaliskuun esityksen lippujen on ehdittävä joululahjamyyntiin, milloin kuukausittain ilmestyvien lehtien pitkät toimitusaikataulut.

”Jotta viestintä voidaan aloittaa ajoissa, täytyy esimerkiksi teoksen nimi ja tarinan sisältö päättää paljon ennen kuin itse teos on valmis. Samoin on otettava markkinointikuvat, vaikka esiintymisasuista ei ole mitään tietoa. Kuviin on vain löydettävä kantava idea ja toteutettava ne.”

Minna painottaa myös delegoinnin tärkeyttä. Kun pyytää ammattilaisen apua, kannattaa päästää irti ja keskittyä omaan ydinosaamiseen. Minnalla on lähipiirissään monta viestinnän ja markkinoinnin ammattilaista, joilta hän on saanut projekteissaan apua ja tukea. Oma ammattitaito karttuu nyt myös opiskellen, sillä tänä syksynä hän aloitti Taideyliopiston Avoimen kampuksen Taiteen johtajuuden ja yrittäjyyden peruskurssin.

Minna Tervamäki ja Hannaleena Heiska EMMAssa:

Jälki – mitä jää taiteesta?
Perjantai 11.11 klo 17.30
Perjantai 18.11 klo 17.30
Lauantai 26.11 klo 14.00
Sunnuntai 27.11 klo 14.00
Yhden esitysten kesto noin 30 min.

EMMA – Espoon modernin taiteen museo
Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Tapiola
www.emma.museum

Kuva: Minna Tervamäki

 

Minna_Juti Minna Juti, luova johtaja, partneri