Pink Eminence
08/12/2015

Anna Kari: Mikset ottaisi mallia sosiaalisen median päivittämiseen kuntosalilta?

Olen tänä syksynä nähnyt kaksi hienoa näytelmää helsinkiläisissä pienissä teattereissa. Molemmissa esityksissä katsomoon olisi mahtunut enemmänkin väkeä. Jo esityksiin mennessäni korviini oli kiirinyt teattereiden huoli esitysten menestymisestä – mistäpä muualta kuin teattereiden omasta sosiaalisesta mediasta. En kertonut näytelmistä jälkeenpäin sosiaalisessa mediassa, koska se olisi tuntunut vain velvollisuudelta pienten kulttuuritoimijoiden auttamiseksi.

Jokainen kulttuuritoimija tietää, että sosiaalisessa mediassa on oltava. Jopa 85 prosenttia kulttuuritoimijoista pitää sosiaalista mediaa tärkeimpänä viestinnän kanavanaan tekemämme kyselyn tulosten perusteella. Seuraavana tärkeysjärjestyksessä ovat omat verkkosivut (71 %) ja sanomalehdet (63 %).

Harmillisen moni kulttuuritoimija tyytyy toistamaan päivästä toiseen tuttua mantraa esityspäivistä, lippujen hinnoista ja lipunostopaikoista. Esimerkiksi Facebookissa päivityksen saama näkyvyys riippuu sen saamista tykkäys- ja jakomääristä. Mitä, jos pohtisit päivitystäsi seuraavan kerran tästä näkökulmasta – miten saisit sille mahdollisimman paljon jakoja?

Netti pullistelee erilaisia vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseksi. Newyorkilaisen Network 9 -toimiston julkaisema artikkeli listaa hyviä vinkkejä sisällön monipuolistamiseksi erityisesti teattereiden näkökulmasta. Sen mukaan sosiaalisen median tarkoitus EI ole myydä lippuja, vaan olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa ja saada heidät jakamaan tietoa toiminnastasi. Mitä, jos kerrankin päästäisit yleisön mukaan harjoituksiisi sosiaalisen median kautta?

KuvaKehonhuoltovälineet – kuinka näteiltä ne näyttävät kuvassa! Kuva: Optimal Performance Centerin Instagram

Olen hiljattain alkanut käydä uudella kuntosalilla, joka tietää, miten sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää. Päivityksiä tekevät kuntosalin perustajat, jotka allekirjoittavat ne omalla nimellään. Lähes jokainen Facebook-päivitys sisältää hyvälaatuisen valokuvan. Päivityksiä tehdään joka päivä ja niissä on huumoria.

Kuntosali jakaa erityisesti Instagramissa kuntoiluvinkkejä lähes päivittäin. Mielenkiintoisinta on, että kuntosali esittelee kannustavasti ja innostavasti asiakkaitaan ja raportoi heidän kehittymisestään valokuvien ja videoiden avulla. Päivityksistä näkee, että ne on tehty suoraan hikiseltä kuntosalilta toimiston sijaan.

Kulttuuritoimija – miten antaisit yleisöllesi saman kokemuksen?

  Anna Kari, tiedottaja, projektipäällikkö